K U N S T M O N U M E N T
Geplaatst op woensdag, 11 oktober 2000
Nieuwsblad van het Noorden
KunstMonument - Loppersum 2000
Een route volgen langs exposities door het landschap van Groningen
is bijzonder aantrekkelijk. Vooral als de locaties verrassend
en de kwaliteit hoog is. Zoals op de Kunst- en Monumentenroute
in en rond Loppersum.
Loppersum De stevige, scherpe oostenwind weerhield monumenten-
en kunstliefhebbers afgelopen weekeinde niet de Kunst- en Monumentroute
binnen de uitgebreide gemeente Loppersum te volgen. De meesten
deden dat, ondanks de autovrije zondag, in een comfortabel autootje.
De weinige sportievelingen stapten daadwerkelijk op de fiets
en volgden een kunstspoor dat over prachtige fietspaden langs
schitterende monumenten voerde die deze maand tijdens de weekeinden
geopend zijn voor het publiek. 22 kunstenaars uit de gemeente
Loppersum hebben op elke locatie hun kunstwerken uitgestald.
Daar zitten prachtige dingen tussen, ook enkele missers, maar
over het geheel genomen hoge kwaliteit (Toon Borghuis, Jaap van
den Hoofdakker, Albert Hazenberg). Zo komen de fraaie schilderijen
van Rein Pol uitstekend tot hun recht in de statige Jensemaheerd
in Stedum. En een ware verrassing biedt de Paardenstal in Huizinge.
In dat stokoude gebouwtje hangen zomaar een paar Helmantels aan
de muren. Meestal vragen die om een museale context, maar in
dit nederige stulpje laten ze weer een heel andere kant zien.
Het is niet alles Pol en Helmantel wat er blinkt. Zo troffen
wij de snelle eivormige veegsels van Leen Kaldenberg in Huizinge
in een onverlichte zaal aan, overwoekerd door interieur en trendy
ameublement. En zo leek de drukkunst van Annet Tuinier Hofman
in Zeerijp afkomstig uit zo'n toeristisch knipselmuseum.
Wel vertederend, maar meer volkskunst dan kunst. In de verrassend
fraai vormgegeven en bijzonder verzorgde catalogus lezen we over
Tuinier Hofman dat alles met alles verbonden is, of zoiets.
(...)
Heel indrukwekkend huiveringwekkend, beter gezegd
is de installatie van George
Tokaya in een bijgebouw van de molen van Garsthuizen.
Zeven met ziekenhuislakens bedekte lijkenbritsen op een rij bevatten
een tekst van Harold
Pinter over de dood, van diens gedicht 'Death'.
Uit een luidspreker horen we die teksten eveneens klinken. Misschien
was het verbeelding, maar rond de installatie hing een vage geur
van lysol, vanouds het ontsmettingsmiddel in ziekenhuizen en
mortuaria. De overgang van leven naar dood bestaat hier uit het
van de fiets stappen, uit de zon vandaan en de molenschuur binnenlopen.
Zo'n hevige ervaring komen verder op de route niet meer tegen.
Maar daar gaat het dan ook om schildersvreugde. Of om de schoonheid
van grafiek. Want sommige kartondrukken van Maria Hoeksema in
de Museumbakkerij van Middelstum zijn werkelijk schitterend.