K U N S T M O N U M E N T 

Geplaatst op woensdag, 11 oktober 2000

Nieuwsblad van het Noorden

 

KunstMonument - Loppersum 2000

Een route volgen langs exposities door het landschap van Groningen is bijzonder aantrekkelijk. Vooral als de locaties verrassend en de kwaliteit hoog is. Zoals op de Kunst- en Monumentenroute in en rond Loppersum.

Loppersum ­ De stevige, scherpe oostenwind weerhield monumenten- en kunstliefhebbers afgelopen weekeinde niet de Kunst- en Monumentroute binnen de uitgebreide gemeente Loppersum te volgen. De meesten deden dat, ondanks de autovrije zondag, in een comfortabel autootje. De weinige sportievelingen stapten daadwerkelijk op de fiets en volgden een kunstspoor dat over prachtige fietspaden langs schitterende monumenten voerde die deze maand tijdens de weekeinden geopend zijn voor het publiek. 22 kunstenaars uit de gemeente Loppersum hebben op elke locatie hun kunstwerken uitgestald. Daar zitten prachtige dingen tussen, ook enkele missers, maar over het geheel genomen hoge kwaliteit (Toon Borghuis, Jaap van den Hoofdakker, Albert Hazenberg). Zo komen de fraaie schilderijen van Rein Pol uitstekend tot hun recht in de statige Jensemaheerd in Stedum. En een ware verrassing biedt de Paardenstal in Huizinge. In dat stokoude gebouwtje hangen zomaar een paar Helmantels aan de muren. Meestal vragen die om een museale context, maar in dit nederige stulpje laten ze weer een heel andere kant zien.

Het is niet alles Pol en Helmantel wat er blinkt. Zo troffen wij de snelle eivormige veegsels van Leen Kaldenberg in Huizinge in een onverlichte zaal aan, overwoekerd door interieur en trendy ameublement. En zo leek de drukkunst van Annet Tuinier Hofman in Zeerijp afkomstig uit zo'n toeristisch knipselmuseum.
Wel vertederend, maar meer volkskunst dan kunst. In de verrassend fraai vormgegeven en bijzonder verzorgde catalogus lezen we over Tuinier Hofman dat alles met alles verbonden is, of zoiets.

(...)
Heel indrukwekkend ­ huiveringwekkend, beter gezegd ­ is de installatie van George Tokaya in een bijgebouw van de molen van Garsthuizen. Zeven met ziekenhuislakens bedekte lijkenbritsen op een rij bevatten een tekst van Harold Pinter over de dood, van diens gedicht 'Death'. Uit een luidspreker horen we die teksten eveneens klinken. Misschien was het verbeelding, maar rond de installatie hing een vage geur van lysol, vanouds het ontsmettingsmiddel in ziekenhuizen en mortuaria. De overgang van leven naar dood bestaat hier uit het van de fiets stappen, uit de zon vandaan en de molenschuur binnenlopen. Zo'n hevige ervaring komen verder op de route niet meer tegen. Maar daar gaat het dan ook om schildersvreugde. Of om de schoonheid van grafiek. Want sommige kartondrukken van Maria Hoeksema in de Museumbakkerij van Middelstum zijn werkelijk schitterend.

 Recentie Eric Bos - kunstredactie